Läser in...

Verkstadsbesöket

Ofta kan man tro att det inte behövs göras någonting inför verkstadsbesöket, och ja, det behövs inte om du vill betala extra. Vill du däremot inte betala för att det ligger saker i vägen på golvet för serviceteknikern, eller för ommöbleringen av dina personliga saker i överskåpet vid en fukttest – du rekommenderar vi på Campagon dig att läsa följande tips:

Tänk på detta innan ditt Verkstadsbesök:
- Läs instruktionsboken, kanske är det ett handhavande fel eller ett fel som kan lösas genom lite läsning. Detta tjänar både du och verkstaden på, du i pengar och verkstaden i arbetstid.
- Var övertydlig när du bokar en reparation/service. Vissa fel är bara tillfälliga, eller unika, och kan därför vara svåra att finna om inte serviceteknikern vet så mycket du kan/känner till om felet.
- Anmäl försäkringsskadan innan du lämnar in husvagnen/husbilen till verkstaden. Om ett fordon inte blivit godkänt från försäkringsbolaget FÅR INTE verkstaden påbörja sitt arbete på detta fordon. Var ute i god tid, vissa unika delar kan ta upp till 6 månader att få hem. Glöm inte heller att nämna vilket försäkringsbolag du har samt lämna ditt skadenummer till ansvarig på verkstaden långt innan ditt besök – för godkännandet! I vissa fall måste även du som kund ta bilder på skadan.
- Kontrollera din bokade tid/datum för verkstadsbesöket, om du kommer senare än planerat eller missar din bokade tid, ställer du till mycket besvär för verkstaden – som har rätt att ta ut en avgift för missad tid.
- Anmäl samtliga fel minst ett antal dagar INNAN service/reparation utförs. Om du vid inlämning nämner ytterligare fel, som tidigare inte känts till av verkmästaren, får du räkna med att inte hämta ut din husvagn/husbil vid tidigare utsatt tid. Du kan även behöva boka in en helt ny tid för de tidigare okända felen.
- Kontrollera så du inte glömt nyckeln/nycklarna. Utan möjlighet att öppna samtliga lås kan servicetekniker eventuellt inte åtgärda det inbokade felet/felen.
- Ta med dig både service- och garantibok, så teknikern kan fylla i samtliga uppgifter.
- Töm kassettoaletten, det är inte trevligt för serviceteknikern att behöva tömma någon annan avföring om han t.ex. ska kontrollera packningar eller kretskort.
- Töm kylskåpet. Det är inte godkänt att ha gasolen påslagen på verkstaden när det är stängt, och elen (230V) kan vara avslagen under kvällen . Detta gör att ditt kylskåp inte kan vara påslaget = maten blir förstörd. Mat är inget som verkstaden behöver betala då det är upp till kunden att tömma kylskåpet.
- Töm samtliga förvaringsskåp, detta gör det lättare för serviceteknikern att exempelvis utföra en fukttest. Skulle du välja att ha kvar dina saker i skåpet, får du räkna med att de kan ha flyttas om för att serviceteknikern ska kunna utföra sitt arbete.
- Ta bort allt från golvet. Inget är så irriterande för en tekniker som när golvet är fullt av prylar som måste flyttas för att kunna göra sitt arbete. Verkstaden debiterar dig alltid för den tid det tar att utföra ett arbete, detta inkluderar även om servicetekniker exempelvis måste flytta in och ut förtältet i husvagnen som ligger i vägen för att han/hon ska kunna utföra sitt arbete.

När du är framme vid verkstaden, tänk på följande innan du går in:
- Notera/skriv upp ditt registreringsnummer, vilket behövs vid inbokningen/ankomsten till verkstaden.
- Ta fram nyckeln/nycklarna till husvagnen/husbilen.
- Lägg service- och garantiboken på soffan eller sängen, så serviceteknikern hittar böckerna direkt.

Vid inlämning av er husvagn eller husbil till verkstaden gäller:
- Kundens egen försäkring.
- Att kunden tömmer toaletten fullständigt.
- Att kunden själv ansvarar för hela vattensystem, tömmer ALLT vatten samt ser till att samtliga kranar  står öppna.
- Att kunden tömmer husvagnen/husbilen på all skymmande packning.
- Att kunden tömmer både kyl och frys på ALL mat.
- Att kunden hämtar sin färdiga husvagn/husbil senast 1 vecka efter utfört arbete.

Allmänt som kan vara värt att känna till om husbils- och husvagnsverkstäder:
- Tänk på att alla fel (trots kvarvarande garanti) inte räknas som garantier, och kan därför räknas som en reparation som kunden själv behöver betala.
- Kompensation är ett välkänt ord utan grund. Det är i ytterst få fall som ett företag ger ut en så kallad kompsensation. Har du garanti, finns garantin just till för att åtgärda eventuella fel och reparationer som kan uppstå – och finns därför ingen logik för företaget att ge ut en kompensation. Kom också ihåg att om du ber eller kräver en kompensation antecknar oftast verkstäderna detta, inget glöms bort.
- Var beredd på fler återgärder! Verkstädernas personal är utbildade för professionella felsökningar och kan därför finna fler fel än de du själv känner till. Du bör därför vara beredd på fler utgifter än beräknat. Be gärna verkstaden ringa dig efter ditt uppnådda ”takbelopp”.
- Verkstäderna är oftast endast öppna på vardagar, du kan därför inte räkna med hjälp under helgen varken via telefon eller hos återförsäljaren (trots att tillbehörsbutiken samt husvagns- och husbilsförsäljningen är öppen).
- När verkstaden säger att husvagnen/husbilen ska vara klar en viss dag, gäller den dagen fram till verkstadens stängning om ingen bestämd tid nämns vid inbokningen av ert fordon.
- Om ett fel uppstår som verkstaden inte kan rå för/påverka, försök trots din eventuella irritation över felet att behålla lugnet. Verkstaden finns till för dig och dina fel, det är däremot väldigt tråkigt om klagomål/elaka ord blir utdelad till någon som kanske inte förtjänar det. Använd vanligt sunt förnuft, då löser sig allt.
- Samtliga servicearbeten utförs i verkstadens lokaler. Husvagns- och husbilsverkstäderna är precis som din Bilia-verkstad, de hjälper dig gärna med samtliga reparationer/garantier, men endast i deras egna lokaler. En anledning till detta är att verktyg, material och protokoll finns och tillhör verkstadslokalen, och får ej förflyttas enligt verkstädernas avtal.

 


 

Över 4 500 husbilar & husvagnar » Köp ny eller begagnad husvagn eller husbil » på Klicket.se
(Campagons systersajt)



Ladda ner Klicket-appen: